onsdag 3 mars 2010

Sista kvällen hemma.



I morgon börjar äventyret.

Efter jobbet kör jag direkt över till Ljungby där jag övernattar hos bror och svägerska.
Vi får väl inleda kolhydratuppladdningen med nån liter Vitargo, ett pulver som blandas med vatten och innehåller en massa fina kolhydrater. LCHF kan slänga sig i väggen i detta läge, nu gäller det att samla kolhydrater.

Fredag morgon halv sju lämnar bussen med 30-40 förväntansfulla småländska vasalöpare Ljungby. Utanför Värnamo plockar vi upp Olle med son (söner?.) Olle kallas sedan debuten för 5 år sedan för Raul Olle efter den kände estniske skidåkaren.

Stämningen brukar vara hög under bussresan uppåt.

Under resan brukar jag kolla blodtryck och puls hos en del av deltagarna, bara för att se att de är fit for fight.

Efter pastabrunch i Skultorp drar vi vidare till Filipstad och lite mer inköp.

Nästa stopp blir i Malung med mer mat på Restaurang Flottaren.
Sedan blir det tältet vid startplatsen, där kommersen är stor. Nya vallasorter, en del lämnar in skidor för vallning, ja det är ingen hejd på vad man kan bli sugen att köpa i detta läge.

Söderut igen för att ta oss till Skiers Inn ett par mil söder om Sälen.

Där tillbringas fredagskvällen i lugn och ro, men man känner hur spänningen ökar.

Lördagen, efter frukost blir det en tur med bussen upp till spåret, en halvmil från Smågan. Där ska de mest entusiastiska testa om de fått på det rätta glidet.

Vi som inte har lika bråttom tar det lite mer lugnt men det brukar kännas bra att bara få röra sig lite.
Hem igen, självklart via tältet vid starten, där många köper de senaste panikvallorna.

Nu börjar det verkligen kännas, på kvällen kollar vi väderprognoserna och väljer den slutliga vallan för loppet.


Vill inte sömnen komma, kan man ägna sig åt bokläsning.

Det svåra är att somna till natten, nu surrar hela magen av fjärilar och man är MÄTT.

Längtar efter att komma iväg.

På söndagen brukar det purras vid tretiden, det ska hinnas med frukost, toabesök och sedan sitta i bussen färdigklädd strax före fem.

En kvart senare börjar vi köa för att få en bra plats i täten av respektive led.

Prick kl 06.00 öppnas grindarna och man springer in och ställer upp sina skidor där man tror att det ska flyta på bäst detta år.

Tillbaka till bussen och en timmes avkoppling, kanske t o m lite sömn.

Halv åtta ut igen, lämna ombytesväskan i rätt långtradare, leta upp rätt fålla och sina skidor. Delta i Friskis o Svettis uppvärmning.

Tio i åtta börjar man så smått plocka av överdragskläder och packa i en påse som sedan kastas utanför startfållan. På med skidorna.

Pang! Nu är det dags.

Mora nästa.

Amatören.

10 kommentarer:

  1. Fru ordførande3 mars 2010 kl. 22:11

    Heja Pv.

    Skøt deg bra.

    Tenker på deg ,og sender deg maaaaaaaange tanker på søndag.

    Lykke til

    SvaraRadera
  2. Ibland tänker jag att man skulle ha provat en gång. Tjejvasan borde jag klara utan större problem. Men sen kan jag tänka: Varför ska jag dit ner och trängas? När jag har det så bra i spåren här hemma.

    SvaraRadera
  3. Jag skall vinka (från jobbet på Högskolan) när du passerar Skövde/Skultorp!

    SvaraRadera
  4. Tack fru ordf, stödet känns ända hit.

    Ingela: Det är upplevelsen som är så härlig, men jag anar att öppet spår kanske mer vore din grej. Lycka till.

    Då ska jag försöka vara vaken och vinka tillbaka när vi passerar. Visst kommer väl Skultorp efter Skövde???

    Amatören

    SvaraRadera
  5. Ingela. Jag har åkt första halvan på öppet spår en gång. Jag tog mig inte längre än till Evertsberg, men jag är fullt nöjd med min prestation.

    Det är en upplevelse att vara där. Tja, kanske inte Evertsberg, men Berga by (man hör Plex inne i huvudet, det går inte annat) och Mora. Även om jag fick hålla mig på "fel" sida avspärrningen där.

    När mina fötter har förstått att de visst går att använda rejält tänker jag nog åka en Tjejvasa för att få komma in under målportalen.

    Men fötterna är lynniga, tyvärr.

    Jag tycker att Elisabet borde ta sig en sväng opp dit och se arrangemanget live också.

    SvaraRadera
  6. Hej nu undrar jag och andra av Elisabets släktingar vad du har för startnummer så vi kan följa dig på nätet i våra förfäders spår.

    Vi är stolta att få en ny sportig släkting bland oss vanliga stugsittare.

    Lycka till

    SvaraRadera
  7. mellansystern: ååå, ni är då för rara! (jag har förresten mailat dig, så kolla din inkorg). Han hälsar att han har 8238 i nummer .-)

    SvaraRadera
  8. Lycka till och se upp i backen. Jag ska tänka på dig hela dagen./bettankax

    SvaraRadera
  9. bettankax: jag ska vidarebefordra din hälsning, han har lämnat sin laptop hemma .-) Elisabet

    SvaraRadera
  10. Nu är vi framme i Limedsforsen och installerade på Skiers Inn.
    Har hunnit med tre middagar med framför allt pasta.
    Vid rasten i Skultorp var det en av våra resenärer som köpte sig två par gamla träskidor från militärt överskottslager.

    Men dessa ska han inte åka på, det får bli de nya mor´derna som vanligt.

    Mina skidor äör inlämnade för vallning i det stora tältet vid starten och kan hämtas kl 05.00 på söndag morgon.
    Det innebär att jag blir lite sen till köandet vid insläppet men det får man väl överleva (Alt. skönt att ha något att skylla på om det går dåligt)

    Det verkar i alla fall bli bra väder på söndag.

    Och tack för alla hälsningar.

    Amatören

    SvaraRadera