lördag 21 november 2009

Intervallträningen

kom igång idag, misann.


Och Bettankax kan vara lugn, det blev ingen hemåkning i onsdags, i regn och storm.

Det blev bil till Hässleholm i samma skitväder i stället. Och det var minsann inte det lättaste.


Men idag, vänner, har jag kört ett av mina favoritpass.

Här hemma finns en rejäl backe, en dryg km iväg från hemmet.

Dålig asfalt med mycket hål men den är så bra för det går rakt upp i över 400 meter.


Så dit stakar man iväg på drygt fem minuter, sedan bär det upp åtta gånger. För första gången testade jag att plogbromsa mig ner alla åtta gångerna.

Då gäller det misann att hålla tungan rätt i mun, och stavarna beredda på fall, ögonen fixerade vid den slingriga vägen längre ned om man skulle få möte med en bil.



För det vore inte roligt.


Kan man få stopp och stå still så är ju det bra, annars är det bara att braka ut i terrängen och hoppas på det bästa.

Idag klarade det sig med ett möte och det var på rätt plats, så jag kunde stanna och vänta in bilen.

Uppåt är det ju inga problem att mötas, det blev ett sådant möte också.


I alla fall gick det bra och denna träning är tänkt att ge styrka när man kommer till de s k Lundbäcksbackarna, ni vet där Sven-Åke gjorde sitt berömda ryck 1981.

Jag minns med fasa dessa backar första gången jag åkte, då hade man kämpat i ett antal mil (fem till sex kanske) och så dyker det upp backar som kändes oändliga.

Året efter, när jag plågat mig i backen upp till "Guds gröna ängar", ja då märkta jag dem knappt.
Men så gick det också femton sekunder snabbare andra året.

Där ser man vad lite målmedveten träning kan göra.

13 kommentarer:

  1. Jag är DJUPT imponerad av herr Vasaloppsåkarens vilja och det är förstås bara en tidsfråga innan undertecknad gör Eder sällskap i den backen.
    På rullskidor.
    Just det.
    Vänligen .., Elisabet den fjärde i femte.
    Eller om det var den sjätte.

    SvaraRadera
  2. Jeg er også imponert,nå skal dagens treningpass her utføres,og det er å gå til butikken.Sier ikke hvor langt det er.....

    Ha en trevlig lørdag
    Hälsar Fru ordførande


    Og takk for pianospill i telefonen

    SvaraRadera
  3. ... mina promenader runt byn har avtagit i takt med att det kompakta mörkret, regnet och den gropiga, leriga vägen ej är framkomlig utan "storstövlan".
    När snön faller och vintern kommer(om nån vecka) ska jag inhandla ett par skidor - då du...!
    Har inte åkt skidor på "platten" sen jag gick i småskolan :-)

    SvaraRadera
  4. Skönt att veta att du inte tar onödiga risker. Nu har du ju ansvar för en konvalecent och rehabupplägg samt genomförande av detsamma. Inte läge för att du ska bli indisponibel. Va rädda om er båda två, sa elisabeth d.ä.

    SvaraRadera
  5. Fru ordf. Man ska icke förakta de små, vardgliga träningspassen. Själv brukar jag ta trappor om det finns hiss, så ofta jag kan.
    Och det har inte med klaustrofobi att göra, utan bara för att det är bra att röra på sig.
    På jobbet är det fjärde våningen, vilket ger en massa, alldeles gratis träning. Tänk, 68 trappsteg upp och ner, kanske 10 till 15 ggr på en dag. Kanon.
    Gunnar: Vad kul, då kanske man får se dig i Sälen om ett drygt år. Ta det som en utmaning, det är verkligen en upplevelsa.
    E d ä: Jag ska verkligen försöka leva upp till ansvaret som lagts på mina axlar.
    Amatören

    SvaraRadera
  6. Guds gröna ängar låter som poesi i mina öron.
    Låter som ett passande namn på backen.

    SvaraRadera
  7. Mellan Gamla Falmark och Hjoggböle finns Himlabacken. Säger lite om lutningen. ellem

    SvaraRadera
  8. Anonym och Ellem.
    Jo namnet är ju fint men det är lutningen som är det bästa.
    Amatören

    SvaraRadera
  9. När jag stannade i Evertsberg så sa "alla" (utom de på bussen ...) att "men sen är det ju bara utför", underförstått att då var det ju inte så jobbigt det som var kvar.

    Men jag tyckte backen framför Evertsberg var alldeles tillräcklig. Men på tv ser man inte ens att det ÄR en backe. Det tycker jag är orättvist.

    SvaraRadera
  10. HALLÅ, är träningen nedlagd?

    SvaraRadera
  11. Ytterligare en anonym3 december 2009 kl. 21:13

    Hallåååå - jag undrar detsamma...

    SvaraRadera
  12. Har vasaloppsamatören helt försvunnit från denna planeten?

    SvaraRadera
  13. Intressant länk?
    http://www.skidor.arvidsjaur.net/spar.html

    Jom
    http://manilat.se

    SvaraRadera